14 Ekim 2009 Çarşamba

Peter Callesen, A4 kağıdı sanata çeviren sanatçı.

Peter Callesen:
"Hiç şüphesiz A4 kağıt bilgiyi taşımak için en çok kullanılan ve tüketilen araç. Buna rağmen ve belki de bu yüzden çok ender olarak onun ne kadar gerekli olduğu aklımıza geliyor. İşlevsellik olarak bilgi barındırma kısmını bir kenara koyup boş bir A4 kağıt kullanarak kolay ilgi kurulabilen bir malzeme bulduğumu düşünüyorum. Bunun yanında A4 kağıt değişik anlamlar yüklemek için çok uygun. A4'ün ince yapısı, kağıt heykellere bir kırılganlık vererek çalışmalarımın trajik ve romantik temalarının altını çiziyor.
Kağıt heykeller, sihirli bir dönüşümle 2 boyutlu kağıttan 3 boyutlu ve etraflarını saran boşluğun içinde genişleyen figürlere geçiş yapıyor. Kağıdın kesilen kısmında oluşan 2 boyutlu negatif boşluk, kağıt ve oluşan 3 boyutlu figür arasındaki zıtlığın vurgusunu artırıyor. Bu arada figürler de kaçıp gitmelerine mani olacak şekilde oluştukları kaynağa bağlanmış oluyorlar..."

"Lately I have worked almost exclusively with white paper in different objects, paper cuts, installations and performances. A large part of my work is made from A4 sheets of paper. It is probably the most common and consumed media used for carrying information today. This is why we rarely notice the actual materiality of the A4 paper. By taking away all the information and starting from scratch using the blank white A4 paper sheet for my creations, I feel I have found a material that we are all able to relate to, and at the same time the A4 paper sheet is neutral and open to fill with different meaning. The thin white paper gives the paper sculptures a frailty that underlines the tragic and romantic theme of my works.

The paper cut sculptures explore the probable and magical transformation of the flat sheet of paper into figures that expand into the space surrounding them. The negative and absent 2 dimensional space left by the cut, points out the contrast to the 3 dimensional reality it creates, even though the figures still stick to their origin without the possibility of escaping. In that sense there is also an aspect of something tragic in many of the cuts..."

0 yorum:

Yorum Gönder